28. oktober 2014

Salmesangen får sin egen grundbog

UDGIVELSE

Den 3. november udkommer den første grundbog i læren om kirkesangens oprindelse, udformning og udvikling, også kendt som hymnologi. I anledning af udgivelsen inviterer Det Teologiske Fakultet til salmesang og boglancering på dagen.

Hvad er en salme? Hvorfor synger man så meget i kirken? Og hvorfor skal babyer og skoleelever egentlig lære at synge salmer? Det er blot nogen af de spørgsmål, som bogen ”Salmesang – Grundbog i hymnologi” beskæftiger sig med.

Bogen er resultatet af tværfaglig udviklingsproces med mere end 20 salmekyndige fagfolk involveret. Projektet har varet fem år og har været ledet af bogens redaktører adjungeret professor Peter Balslev-Clausen og lektor Hans Raun Iversen, der også har taget initiativ til bogen.

Billede af salmesang

En lang række forfattere har bidraget til den nye bog "Salmesang - Grundbog i hymnologi", der lanceres med sang den 3. november kl. 15 på Det Teologiske Fakultet.
Foto: Det Kgl. Vajsenshus Forlag

- Efter at have været på retur i nogle årtier, er salmesangen igen blevet populær, og det er ikke et tilfælde. Kristendommen har mange praksis- og kommunikationsformer, fx liturgi, prædiken og pilgrimsvandring, men salmesang er den stærkeste og mest virksomme af dem alle. Salmesangen bygger på et stærkt samvirke mellem digtere og komponister og mellem salmesangens ledere og dens mange praktikere. Hvor det går bedst, vekselvirker det menneskelige og det kristelige engagement på smukkeste vis i salmesangen, siger lektor Hans Raun Iversen, der også mener, at samlesang som kultur- og kunstform hele tiden må fornyes, hvis den ikke skal reduceres til et museumsstykke.

Grundbogen sigter efter at fastholde og udvikle den danske salmesangstradition. Bogens fokus er i første omgang på salmesangens praksis og i anden omgang på teoretisk og historisk belysning af salmesangen.

Bogen er målrettet kirkemusikere, præster, kirkemusik- og teologistuderende samt den salmeinteresserede i almindelighed. Den er skrevet, så den kan læses uden særlige forudsætninger.

”Salmesang - Grundbog i hymnologi” udkommer den 3. november 2014 på Det Kgl. Vajsenshus Forlag og markeres ved et arrangement på Det Teologiske Fakultet den 3. november kl. 15.00-17.00 i aud. 7.

Lektor Hans Raun Iversen
Afdeling for Systematisk Teologi